Finsk fjällräv

Mjölby Porslinsrävmuseum har kanske Mjölbys förnämsta samling av minatyrrävar. Vi är idag stolta att kunna visa denna finska vita porslinsräv för våra besökare. Förmodligen skall denna miniatyrräv förställa den utrotningshotade fjällräven då den ser ut att frysa och är vit. Om denna miniatyr visar sig vara naturalistisk måste vi genast lära fjällräven att huka sig ned och inte stå på bakbenen då detta ökar chansen att bli tagen för isbjörn och bli skjuten. Fjällminiatyräven i porslin har mycket korta ben. Alternativt har formgivaren ansett det viktigt att sätta den i en kontext och låtit menen försvinna ned i imaginär snö. Detta är möjligt då perceptionen av miniatyrräven och betydelsebildningen sker i betraktaren kognition. Vidare har text en stark påverka på hur vi uppfattar bilder och det är således enkelt att med en beskrivning leda in betraktaren i ett visst tankemönster och således påverka tolkningen. Det är kanske inte så konstigt att fjällräven och fjällminatyrräven är vit då det vanligtvis är vit snö på fjäll.

(Rödräven har en vit fjälltopp längst ut på sin svans, antagligen eftersom den är släkt med fjällräven. En annan teori är att rödräven genom evolutionen har haft fördel av att ha en vit svansspets, kanske för att det ser ut som ett fjäll vid horisonten när räven rör sig i en buske med röda löv. Detta skulle kunna förklara varför inte fjällräven har en röd svansspets då det inte finns röda fjäll annat än i solnedgångar och i Australien. Numer finns det dock röda trekantiga tält som brukas av människor i fjällen.)

Tomgång

Ännu en miniatyrräv i porslin som rest över halva vårt avlånga land. Formgivaren har förmodligen önskat återge räven i en naturalistisk stil med ett mediokert resultat. Detta är ett utmärkt exempel på en sorts konvention på tomgång som man ofta stöter på i samband med rävfiguriner. Denna posé är kanske inte den man vanligen ser förebilden i men som är synnerligen vanlig inom konsterna. Färgerna verkar vara valda med liten omsorg och påmålade utan den finess som man ser hos de mer erkända figurinaktörera. Detta gör ju dock inte exemplaret mindre intressant för vår samling, snarare tvärt om. Artefakten återspeglar snarare med all önskvärd tydlighet en specifik aspekt av miniatyrrävsdiskursen!

Rävjägaren I

Denna ca 10 cm höga porslinsräv kom den 12/10 2009 till Mjölbys i särklass mest betydande museeum för porslinsrävar. Rävens klädsel signalerar engelsk rävjakt, men här är det den liste lille krabaten som bytt roll med jägaren. Är detta möjligtvis ett tecken på att vi människor bör tänka om? Porslinsrävar har precis som alla andra prydnadsartefakter en viss ideologisk laddning och i detta fall är den väldigt explicit. Mjölby porslinsrävsmuseeum är mycket stolta att kunna presentera politiska prydnadsföremål som provocerar, argumenterar, kommenterar, väcker debatt och rör om i porslinsminityrvärlden. Vår ambition är att belysa kontroversiella frågor och skapa debatt och utveckling innom samlarvärlden.

Rävjägaren II

Inköpt till samlingarna, ankom den 18/3 2011
Denna lilla porslinsräv signalerar, likt sin tvilling  den engelska rävjakten. Den här räven har dock val att gömma bössan som för att avdramatisera företeelsen. Porslinsräven är även högaktuell i vår samtid. Främst då med tanke på misstanken om dvärgbandmask i den svenska rävpopulationen. Metoden för att undersöka detta har varit att just genom jakt samla in exemplar för undersökning.

Rävjägaren III Carolinaräven

Mjölby Porslinsrävsmuseum är ytterst glada och tacksamma att Carolina Olsson uppmärksammade museet på att det fanns en tredje variant på porslinsräven i jägarklädsel. Carolina valde att donera detta något misshandlade exemplar till museet i en vacker låda.

Fransk bullräv

Denna lilla krabat kom för ett tag sedan med posten till Mjölbys kanske i särklass förnämsta museum för rävfiguriner. Räven skall enligt uppgift varit från Frankrike så vi får se hur det går för den att kommunicera med de andra när den vaknar. Se bilden med brevet för mer info.

Donerad av Emil.

Katträv II

Porslinsfigurin donerad av Karolina Öberg

Färg och form brukar vara bland de viktigare elementen när en [modernistisk] konstnär argumenterar för skapandet och betydelsebildningen i ett konstverk. Vi har för vana att lita till att dessa aspekter balanserar med varandra och talar samma språk men här är ett lysande exempel på när färgen bär tanken till konventionell gestaltning av företeelsen ”räv” medans formen snarare återger en av de mer traditionella kattgestaltningskonventionerna.

”… färg tillsammans med form har möjlighet att ge associationer och leda oss mot ett innehåll som till viss del kan tänkas stämma överens med en konstnärens möjliga intention. För detta krävs att konstnär och betraktare i någon utsträckning delar en social och kulturell bakgrund, som till exempel den västerländska. Detta är alltså inte universellt eller generellt. Med en förförståelse för konstnärskapet är däremot vår perception inställd på vad vi ska söka i bilden och vi kan komma närmare en kollektiv uppfattning inom en viss grupp som delar denna förförståelse, även för färgens innebörd. Att titta på en specifik färg som bärare av specifik betydelse är oerhört
vanskligt då färger tillskrivits alltför många betydelser och våra egna associationer gör det ännu mera problematiskt. Färg är uppenbarligen högst relativt både som meningsbärare, betydelse och som färg i sig själv i relation till andra färger. […] Kombinationer av färgelement borde bidraga till en betydelse i större grad än enskilda färger när vi söker representation av verkligheten men det är former som generellt sett har auktoritet.”
Mattias Frisk, En studie i rött…, C-uppsats. s.49.

Aerodynamisk räv

Strömlinjeformad Porslinsfigurin med brun och rödorange glasering
Okänt ursprung

Donerad av Rickard Andersson